مدیریت امور پردیس های استان هرمزگان

دوره دانش افزایی رابطان حوزه مهارت آموزی و بالندگی حرفه ای دانشگاه فرهنگیان به میزبانی دانشگاه فرهنگیان استان هرمزگان

 

دوره دانش افزایی رابطان حوزه مهارت آموزی و بالندگی حرفه ای دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان هرمزگان

دوره دانش افزایی کارشناسان حوزه مهارت آموزی و بالندگی حرفه ای دانشگاه های فرهنگیان سراسر کشور به میزبانی دانشگاه فرهنگیان استان هرمزگان با حضوردکتر نجار، ریاست مرکزتوسعه، بهسازی و ارتقاء توانمندسازی و سرمایه انسانی دانشگاه فرهنگیان و هیات همراه برگزار گردید.

در ابتدای این دوره دکتر بهرامشاهی مدیریت امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان هرمزگان ضمن خیر مقدم به مدیران اعزامی از سازمان مرکزی، کارشناسان میهمانان، به تحولات اخیردر حوزه توانمندسازی و بهسازی نیروی انسانی پرداخت .

از آن جمله به پودمان های مدارس غیر دولتی،دوره های بالندگی استادان و کارکنان و همچنین موضوع شناسه تدریس اشاره نمود و این بستر های جدید ایجاد شده را موجب افزایش سرعت و دستیابی به اهداف پیش رو و تعریف شده دانست.

در پایان اقدامات دانشگاه فرهنگیان هرمزگان در زمینه برگزاری پودمان اول  معلمین، مدیران و موسسان مراکز غیر دولتی و اجرای آزمون هماهنگ و همچنین تعداد 300 مصاحبه از استادان متقاضی تدریس، دردانشگاه فرهنگیان را ذکر نمود.

در ادامه دکتر نجاربا تشکر از مدیریت و کارکنان دانشگاه فرهنگیان هرمزگان بابت میزبانی این دوره و همچنین خیر مقدم به کارشناسان موعود در این دوره و قدردانی از زحمات ایشان ، به تشریح مختصات این دوره پرداخت، در ابتدا اهمیت دوره های ضمن خدمت در هزاره سوم که هزاره دانایی است و کسب علوم مهارت های ضروری معلمی را مورد تاکید قرار داد و افزود براساس اسناد بالادستی از جمله مصوبه 833 شورای انقلاب فرهنگی و سند تحول و سیاست های کلان دانشگاه فرهنگیان کلیه آموزش های نیروی انسانی در حوزه آموزش و پرورش به دانشگاه فرهنگیان سپرده شده است.

از این رومرکز توسعه، بهسازی و ارتقاء توانمندسازی سرمایه انسانی طراحی و ساختاربندی شده و اخیرا موضوع بالندگی نیز از حوزه نظارت به این مرکزسپرده شده است .

در این ساختار مجموعه ضمن خدمت، لایه حوزه ستاد ضمن خدمت به سازمان مرکزی دانشگاه و حوزه هایی که در سطح اداره کل هستند، اعم از نیروها و تجهیزات و ساختمانها به دانشگاه های فرهنگیان استانی منتقل می شوند. البته در حوزه های خارج از مراکز استانها برای تسهیل آموزش ضمن خدمت معلمان، نیروهای قبلی در آموزش و پرورش همان فعالیت را انجام می دهند، با این تفاوت که زیر نظر دانشگاه فرهنگیان هستند. اکنون مجموعه گروه هدف دانشگاه فرهنگیان، اعم از دانشجومعلمان، معلمان مدارس دولتی و غیر دولتی، جمعیتی بالغ بر یک و نیم میلیون نفر می باشند. در حوزه مدارس غیر دولتی فرآیند آموزش ضمن خدمتی با رویکردی جدید در دانشگاه فرهنگیان آغاز شده که شامل معلمان، مدیران و موسسان این مدارس می باشد. با توجه به اینکه هر کسی که در کلاس درس تدریس می کند، معلم شناخته می شود، همگی آنها مشمول آموزش ضمن خدمت هستند و در مورد معلمین مدارس دولتی هم بر اساس سطوح رتبه بندی پنج گواهی دریافت می کنند. یک مسیر رشد معلمی در حال تدوین است. تمام مسیر گام به گام مشخص خواهد شد و در هر بخش کارنامه عملکرد خواهند داشت. هر معلم می تواند 360 ساعت آموزش ضمن خدمت را از یک بسته حدودا 700 ساعتی انتخاب کند.

در ادامه آقای دکتر رحیمی معاونت محترم حوزه توانمندسازی و دانش افزایی سازمان مرکزی، هدف از تشکیل این دروه را وحدت رویه در پیشرفت و سازمان دهی دوره های ضمن خدمت اعلام کردند. ایشان اشاره نمود این دوره ها در سه قسمت برنامه ریزی شده است که به این شرح می باشد  :

  1. مهارت آموزان بیش از 43000 نفر در حال آموزش هستند.

 ۲  - شناسه تدریس بیش از 47000 نفرثبت نام کرده اند که مراحل مصاحبه و صدور شناسه ایشان در حال انجام است.

 ۳ - دکتر معلمان بیش از ۸۰۰۰ هزار دکتر معلم در سامانه ثبت نام کرده اند داریم که پس از انجام فرایند مصاحبه تخصصی و عمومی تا پایان ترم تحصیلی جاری تعدادی قابل توجهی از ایشان وارد دانشگاه فرهنگیان خواهند شد. درخصوص مدارس غیردولتی 6پودمان در قالب سه سال و هرساله 120 ساعت آموزشی برنامه ریزی شده است که تا پایان دوره 360 ساعت آموزشی برگزار میگردد.

خانم دکتر صیرفی کارشناس حوزه توانمندسازی و دانش افزایی سازمان مرکزی سخنران بعدی بود که اشاره داشت در خصوص سری هشتم دوره مهارت آموزان، پیرو جلسه ای که در اسفند ماه ۱۴۰۱ در سازمان مرکزی به همراه اداره کل برنامه درسی معاونت های آموزشی برگزار شد، برنامه درسی بازنگری و اصلاح گردید و به استانها ارسال شد.

 دوره ها در دو پودمان هشت هفته ای انجام می گیرد، که رعایت قواعد و قوانین این پودمان ها بسیار مورد انتظار است.

 در ادامه شرکت کنندگان در دوره، در قالب پرسش و پاسخ به طرح نظرات پرداخته و موارد مطرح شده تعیین و مشخص گردید.