مدیریت امور پردیس های استان هرمزگان

گفتاری ازآقای رحیم سالاری ،دانش آموخته ممتاز رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان هرمزگان (ورودی 91 ) و فعال حوزه فرهنگی،اجتماعی در دوره دانشجویی

به نام آن که جان را فکرت آموخت                    چراغ دل به نور جان برافروخت

معلم ای فروغ جاودانی، معلم مهر پاک آسمانی                    معلم ای چراغ راه دانش، معلم آیه های مهربانی

 

مرا ازجهل ونادانی رها کن، مرا باعلم و ایمان آشنا کن         بیا ای گل تو از گهواره تا گور، مرا باعلم و دانش آشنا کن

 

به راستی معلم کیست؟ رسالت معلم چیست؟آیا صرف آموزش کتاب های درسی برای ایفای رسالت معلم کافیست؟

صحبت از معلم و معلمی بسیار سخت و در عین حال شیرین است. سخنم را  با شعری در ارتباط با معلم  آغاز می نمایم که در این شعر از معلم به عنوان فروغ جاودانی،مهر پاک آسمانی،چراغ راه دانش،آیه ی مهربانی ،رها کننده از جهل و نادانی ،آشنا کننده با علم و ایمان و...نام برده است.

با مطالعه ی فرهنگ لغت و همچنین سخنان بزرگان حوزه ی تعلیم و تربیت ،تعبیرهای مختلف دیگری از معلم و رسالت معلمی را می بینیم که هیچ کدام صرفا رسالت معلم را آموزش خط به خط کتاب های درسی نداسته است بلکه معلم را فردی می دانند که علاوه بر آموزش های تخصصی و علمی به دانش آموزان بر روی جلای شخصیت دانش آموز نیز تاثیر می گذارند.

در جدید ترین تعاریف از معلمی موارد ذیل مطرح می باشد.

1-معلم کسی است که با یک یا چند شاگرد یا متعلم به رفتار تعاملی می پردازد و هدفش این است که در وجود متعلم تغییری ایجاد کند، این تغییر به هر نحوی که ایجاد می شود نزد معلم بمثابه یک تغییر هدفمند تعلیمی و تربیتی است.

2-معلم کسی است که به دلیل ارتباط نزدیک با شاگردان می تواند نیاز های آنهانرا تشخیص داده و بر اساس آن با تنظیم مطالب آموزشی به عنوان یک رهبرآموزشی در صنف، جریان یادگیری را رهبری میکند. او میتواند با جهت دادن به یادگیری شاگردان معلومات آنها را افزایش دهد  و سر انجام آنها را به حد کمال برساند.

معلم برای آن که بتواند رسالت خود را به درستی انجام دهد ،نیازمند بهره گیری از علوم تخصصی مورد نیاز برای آموزش دروس و همچنین تسلط بر حوزه های مرتبط با تعلیم و تربیت در روانشناسی می باشد.

بسیاری از موارد مورد نیاز یک معلم موفق در کلاس های دانشگاه قابل یادگیری نیستند و معلم باید سر کلاس درس و به صورت تجربی این موارد را یاد بگیرد و به کار ببندد که در این راه کارورزی در مدارس بسیار تسهیل گر خواهد بود.

 

در پایان برای تمام دانشجویان آرزوی موفقیت در شغل شریف معلمی را دارم و امیدوارم به موازات زحمات بی شمار معلمان مشکلات معیشتی این قشر نیز کاهش یابد.

رحیم سالاری فارغ التحصیل کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان و مدیر کانون فرهنگی تربیتی شهدای رودان