مدیریت امور پردیس های استان هرمزگان

تاریخچه واحد برادران و خواهران

 

                                                                                                 پردیس برادران

کشوری که دستش از علم تهی است نمی تواند توقع عزت داشته باشد.

امام خامنه ای

 

بسمه تعالی

سیر تاریخی فعالیت مراکز تربیت معلم در استان هرمزگان

قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی دانشسرای مرز نشینان عهده دار آموزش داوطلبان کسوت شریف معلمی بوده است. پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی جهت تامین معلمان مورد نیاز، مراکز تربیت معلم در استان هرمزگان تاسیس شدند.که این مراکز 2 دانشجو معلم شهید و یک رئیس شهید تقدیم نظام اسلامی نموده اند.در سال 1360 مرکز تربیت معلم شهید باهنر (ویژه پسران)که در مقطع کاردانی به تربیت نیرو اقدام می نمود، تاسیس گردید و مرکز آموزش عالی ضمن خدمت فرهنگیان شهید بهشتی به صورت ناپیوسته، دانشجو در  دو سطح دیپلم به کاردانی و کاردانی به کارشناسی از بین معلمان شاغل، پذیرش نمود.مرکز تربیت معلم فاطمه الزهرا (س) نیز در مقطع کاردانی فعالیت خود را آغاز نمود.همزمان با فعالیت این مراکز در مقاطعی از زمان دانشسراهای تربیت معلم دختران و پسران در سطح استان برای آموزش نیروهای داوطلب شغل معلمی فعال بوده اند. از جمله : دانشسرای دخترانه زینب کبری، دانشسرای پسرانه علی بن ابیطالب و ...

با ایجاد مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم مراکز تربیت معلم در زیر مجموعه آن به فعالیت خود ادامه دادند و مرکز تربیت معلم شهید بهشتی به عنوان مرکز معین مراکز تربیت معلم استان هماهنگی مراکز شهید باهنر و فاطمه الزهرا (س) را عهده دار بوده است.

در اجرای منویات مقام عظمای ولایت دانشگاه فرهنگیان در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب گردید و این مراکز در قالب پردیس های شهید بهشتی و فاطمه الزهرا (س) هرمزگان مشغول فعالیت هستند.که حضور افراد توانمند و با تجربه با سوابق درخشان مدیریتی در راس سازمان مرکزی دانشگاه و حمایت های بی دریغ وزیر دانشمند آموزش و پرورش و ریاست محترم  جمهور و وجود اساسنامه پرمحتوا و اختیارات کافی و مجوزهای لازم جهت تربیت نیرو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا و ترسیم اهداف والایی برای آن، نوید بخش آینده ای درخشان برای نظام تعلیم و تربیت کشور است.امید است که انشاءالله پردیس های این دانشگاه در استان شور شعور و شرجی، هرمزگان سرافراز در دست یابی به اهداف ترسیم شده موفق گردند و خواسته های به حق نظام تعلیم و تربیت و مردم فهیم استان و ایران اسلامی را فراهم نمایند.

در حال حاضر پردیس شهید بهشتی هرمزگان در دو سطح کارشناسی پیوسته : رشته های علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی و مشاوره گرایش فعالیتهای پرورشی و کارشناسی ناپیوسته معلمان : رشته های آموزش ابتدایی ،علوم اجتماعی ،ادبیات فارسی ،الهیات ،تربیت بدنی ،هنر و علوم تجربی اقدام به جذب دانشجو از طریق کنکور سراسری می نماید .

کل دانشجویان فعلی در حدود 710 نفر بوده و 20 نفر عضور هیئت علمی و مدرس مسئولیت آموزش دانشجویان را بر عهده دارند.

با لطف و عنایت الهی و تلاش همکاران در سال 93 طبق ارزیابی های سازمان مرکزی این پردیس جز 10 پردیس اول کشور قرار گرفته و امید می رود با افزایش رشته ها و مقاطع در سال های آتی روند توسعه را طی نماید.

 

 

 

 

                                                               

 

 پردیس خواهران

 

 اهداف و پیشینه پردیس فاطمه الزهرا (ص)  دانشگاه فرهنگیان بندر عباس

وظیفه معلم امروز به مراتب دشوارتر و پیچیده تر از گذشته است.زیرا در عصری زندگی می کند که تناقضات و تعارضات بسیار است و شناخت علل و روابط آنهاو اینکه چگونه می توان میان آنها توافق بوجود اوردامری دشوار است. انسان معاصر و انسان اینده با اوضاع و احوال پیچیده ای مواجه می شود و موفقیت در برخورد با آنها و حل معضلات اجتماعی موجود اعم اقتصادی سیاسی  و عقیدتی به اطلاعات و مهارت کافی نیاز دارد.

 پردیس فرهنگیان فاطمه الزهرا در استان هرمزگان

برای اولین بار فکر تامین معلم برای مدرسه به سبک جدید در بندر عباس توسط هیئت نظار  اولین مدرسه بوجود آمد.بعد از تامین سرمایه اولیه و برنامه ریزی تامین اعتبار جهت هزینه های مصرفی و تعیین محل آموزشگاه نسبت به استخدام مدیری مجرب و کاردان و آشنا به چند زبان باشداقدام نمودند.این مدیر با صلاحدید هیا ت نظارمرحوم  سید عبدالله قاری را که   مردی فاضل و قاری قرآن و مترجم و مفسری چیره دست بود جهت همکاری دعوت نمود و این دو نفربا کمک هیات نظار چهار تن از مکتب داران مشهور بندر عباس رابه عنوان معلم به همکاری دعوت نمودند در حقیقت  این گروه شش نفره نخستین معلمانی بودند که کارتعلیم و تربیت فرزندان این استان را از سال تحصیلی 85-1284 در دبستان ملی جاوید آغاز نمودند و برنامه تنظیمی ادبیات فارسی-جغرافیا-حساب و هندسه-عربی –فقه-زبان خارجه - ورزش-فن بیان و تعلیمات نظام را به مرحله اجرا در آوردند.

روند تامین معلم برای استان به همین سبک و یا به شیوه اعزام نیرو از استانهای دیگر کشور خصوصا از استانهای کرمان و بوشهر تا سال 1341 ادامه داشت.در سال 1343 اولین دانشسرای مقدماتی به ریاست آقای ابراهیم امیدی و به صورت غیر شبانه روزی در بندرعباس ، کار خود را آغاز نمود و از سال تحصیلی 45_1344 پذیرش دانش آموز معلم به صورت شبانه روزی انجام پذیرفت .دانش آموز معلمانی که در دانشسرای مقدماتی پذیرفته شده بودند . دارای مدرک تحصیلی اول دبیرستان بودند و پس از طی یک دوره دو ساله به دریافت مدرک دیپلم دانشسرا نائل می شدند .از سال 1345 تربیت معلم دو ساله ی روستایی دختران بندرعباس فعالیت خود را آغاز نموده و شاغلین به تحصیل در آن از مهرماه 1347 مشغول خدمت آموزگاری شدند.

پذیرش داوطلب برای تربیت معلم دو ساله ی روستایی منحصر به دختران نبود زیرا در سال 1348 از داوطلبان پسر ثبت نام به عمل آمده است که در سال های 1351 به تدریس اشتغال ورزیده اند . در سال های 51_1350 دو دوره ی دانش آموز معلم  برای دانشسرای مرز نشینان پسران و دختران پذیرفته شد . این دانش آموز معلمان از استان های مختلف با حفظ سنن و آداب و رسوم حتی با لباس های محلی و بومی خود دوره ی دو ساله را پشت سر گذاشته و موفق به دریافت جوایز معلمی یا دیپلم دانشسرای مقدماتی مرزنشینان شده اند .

از سال 1362 مرکز تربیت معلم خواهران به نام فاطمة الزهرا (س) در شهرستان بندرعباس کار خود را با دو رشته ی تحصیلی آموزش ابتدایی و علوم تجربی آغاز نمود و به تدریج رشته های دیگری به این شرح در آن تأسیس گردید . در سال 1365 رشته ی ادبیات ، در سال 1366 پرورشی  و دینی _عربی  و در سال 1367 علوم اجتماعی و رشته های دیگر اضافه شدند .